• تاریخ انتشار : 1403/06/21 - 09:20
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 37
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

ژورنال کلاب ایراندخت نیکبخت دانشجوی دکتری تخصصی علوم تغذیه

جلسه ژورنال کلاب ایراندخت نیکبخت دانشجوی دکتری تخصصی علوم تغذیه؛ در دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

ژورنال کلاب ایراندخت نیکبخت دانشجوی دکتری تخصصی علوم تغذیه

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، جلسه ژورنال کلاب ایراندخت نیکبخت دانشجوی دکتری تخصصی علوم تغذیه با موضوع : ارتباط بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با کاهش قدرت شناختی در بزرگسالان در یک مطالعه آینده نگر؛ با حضور استادان و جمعی از دانشجویان سه شنبه 20 شهریور 1403 به صورت حضوری در سالن کنفرانس دانشکده برگزار شد

این مطالعه کوهورت از ژورنال JAMA به بررسی ارتباط بین مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده و کاهش عملکرد شناختی در بزرگسالان می‌پردازد. این مطالعه به عنوان بخشی از مطالعه طولی سلامت بزرگسالان برزیل (ELSA-Brasil) انجام شده و شامل 10,775 شرکت‌کننده در سنین 35 تا 74 سال است. روش آماری این مطالعه به صورت یک مطالعه هم‌گروهی چندمرکزی و آینده‌نگر طراحی شده که شامل سه موج داده‌برداری از سال 2008 تا 2017 (هر 4 سال یکبار) است. در این تحقیق، مصرف روزانه غذاهای فوق‌فرآوری‌شده به عنوان درصد از کل انرژی دریافتی، تقسیم‌بندی به چهارک شد. تغییرات در عملکرد شناختی با استفاده از مدل‌های مختلط خطی (linear mixed-effects models) و با در نظر گرفتن متغیرهای مخدوشگر مانند سن، جنسیت، درآمد، وضعیت سلامتی و امتیاز پیروی از تغذیه سالم تحلیل شده است. همچنین بررسی تعامل بین پیروی از تغذیه سالم و سن با کاهش عملکرد شناختی مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که افرادی که بیش از 19.9 درصد از کالری روزانه خود را از غذاهای فوق‌فرآوری‌شده دریافت می‌کنند، با سرعت 28 درصد بیشتر در کاهش عملکرد شناختی کلی و 25 درصد سریع‌تر در کاهش عملکرد اجرایی مرتبط با قدرت عملکرد شناختی، نسبت به کسانی که مصرف کمتری دارند، مواجه هستند. این تأثیر به ویژه در افراد زیر 60 سال و افرادی که پیروی ضعیف تری از تغذیه سالم داشتند، مشهودتر بود، که نشان‌دهنده اهمیت مداخلات غذایی زودهنگام برای پیشگیری از کاهش عملکرد شناختی است.

 

  • گروه خبری : ژورنال کلاب,ویژه دانشگاه,معاونت آموزشی
  • کد خبر : 277496
زهرا عبدالهی
تهیه کننده:

زهرا عبدالهی

ژورنال کلاب ایراندخت نیکبخت دانشجوی دکتری تخصصی علوم تغذیه ژورنال کلاب ایراندخت نیکبخت دانشجوی دکتری تخصصی علوم تغذیه ژورنال کلاب ایراندخت نیکبخت دانشجوی دکتری تخصصی علوم تغذیه ژورنال کلاب ایراندخت نیکبخت دانشجوی دکتری تخصصی علوم تغذیه