کارگاه آموزشی «اخلاق حرفه ای و آشنایی با حقوق شهروندی» در دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد
کارگاه آموزشی «اخلاق حرفه ای و آشنایی با حقوق شهروندی» برای مدیران و کارکنان به همت کمیته صیانت از حقوق شهروندی دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی یکشنبه 17 دی 1402 از ساعت 8:30 تا 10:30 در سالن شورا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، کارگاه آموزشی «اخلاق حرفه ای و آشنایی با حقوق شهروندی» برای مدیران و کارکنان به همت کمیته صیانت از حقوق شهروندی دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی یکشنبه 17 دی 1402 از ساعت 8:30 تا 10:30 در سالن شورا برگزار شد.
دکتر امیراحمد شجاعی استادیار گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی در تعریف اخلاق بیان کرد: اخلاق در افراد نگرش و در سازمان برنامه است. تغییر افراد به تغییر نگرش وابسته و آن به احساسات مرتبط است که باید برای این امر سواد عاطفی و سلامت عاطفی داشته باشیم. ایشان در ادامه درباره گروههای اخلاق، بی اخلاقی، رشد اخلاقی، مجمل اخلاق سازمانی، وضعیت کنونی اخلاق، اهمیت اخلاق، مرزهای اخلاقی، گسترههای اخلاق کاربردی و حرفه ای مطالبی را ارائه کرد.
دکتر شجاعی در تعریف اخلاق حرفه ای و سازمانی گفت: نباید خود را به این مغالطه بیندازیم که اگر سازمان اخلاقی نشود، نمی توان اخلاقی شد. هر فرد خود به تنهایی جهانی است و تأثیرات فراوانی بر جهان دارد. براساس «نظریه مبانی اخلاق Moral Foundations Theory» پنج دامنه یا مبنای اخلاقی وجود دارد. مراقبت/آسیب که این مبنا با تکامل طولانی ما به مثابه پستانداران دارای نظام وابستگی و قابلیت احساس کردن (و دوست نداشتن) درد دیگران مرتبط است. این مبنا زیربنای فضیلتهای مهربانی، ملایمت و حمایت را میگذارد. انصاف/فریب، این مبنا با روند تکاملی دیگرخواهی متقابل مرتبط است. این مبنا انگارههای عدالت، حقوق و خودآیینی را تولید میکند. وفاداری/ خیانت، این مبنا با تاریخ طولانی ما به مثابه موجودات قبیلهای که قادریم اتحادهای ناپایداری را شکل بدهیم مرتبط است. این مبنا فضیلتهای وطنپرستی و ایثار برای گروه را بنیاد میگذارد. این مبنا هر وقت که افراد احساس کنند زمان «یکی برای همه، همه برای یکی» فرا رسیده است فعال میشود. اقتدار/خرابکاری، این مبنا توسط تاریخ طولانی تعاملات اجتماعی سلسله مراتبی ما شکل گرفته است. این مبنا فضایل رهبری و پیروی، از جمله تمکین به اقتدار مشروع و احترام به سنتها، را ایجاد میکند. تقدس/تنزل، این مبنا توسط روانشناسی انزجار و پلیدی بهوجود میآید. این مبنا مفاهیم دینی مجاهدت برای زندگی به شیوه متعالی، کمتر جسمانی و اصیلتر را بنا مینهد. این مبنا این انگاره شایع که جسم یک معبد مقدس است که با فعالیتهای غیراخلاقی و پلیدیها مورد بیحرمتی قرار میگیرد را ایجاد میکند.
دکتر شجاعی در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که میفرمایند: کسی که به کودکان مسلمین رحمت و محبت نکند و بزرگسالان را احترام ننماید از ما نیست، گفت: احترام یکی از مؤلفههای رفتار اخلاقی است. احترام یعنی رفتاری که نشاندهندۀ بزرگداشت و گرامی داشتن کسی است؛ ارزشمند دانستن و عدم مواجهه ابزاری با انسانها، یعنی انسانی که مقابل توست موجودی ارزشمند است و نه ابزاری برای هرگونه استفاده.
وی تاکید کرد: هرچه میان دو بعد درونی و بیرونی هماهنگی بیشتری باشد رفتار اصیل تر و صادقانه تر است و موجب اثربخشی رفتار میشود.
در پایان این کارگاه، کارکنان به بحث و گفتگو درباره موضوعات مطرح شده پرداختند و دکتر شجاعی به سوالات ایشان پاسخ دادند.
ارسال به دوستان