• تاریخ انتشار : 1402/08/16 - 10:29
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 272
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

جلسه ژورنال کلاب هانیه لرزاده دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه ورزشی دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران

جلسه ژورنال کلاب هانیه لرزاده دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه ورزشی با عنوان: تاثیر رژیم غذایی پرچرب و ورزش صبحگاهی و عصرگاهی بر زیرگروه های اجزای پروفایل لیپیدی، یک مطالعه ثانویه بر کارآزمایی بالینی تصادفی؛ در دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

جلسه ژورنال کلاب هانیه لرزاده دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه ورزشی دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران،  دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، جلسه ژورنال کلاب هانیه لرزاده دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه ورزشی با عنوان: تاثیر رژیم غذایی پرچرب و ورزش صبحگاهی و عصرگاهی بر زیرگروه های اجزای پروفایل لیپیدی، یک مطالعه ثانویه بر کارآزمایی بالینی؛ با حضور استادان و جمعی از دانشجویان دوشنبه 15 آبان 1402 به صورت حضوری در سالن کنفرانس دانشکده برگزار شد.

هانیه لرزاده بیان کرد: در این مطالعه سه‌گروهی تصادفی، تاثیر رژیم غذایی پرچرب و ورزش در صبح یا عصر بر روی پروفایل زیرگروه‌های لیپوپروتئین در مردان چاق/اضافه وزن بررسی شده است. 24 مرد رژیم غذایی پرچرب (HFD) برای 11 روز را مصرف کردند. یک گروه از شرکت‌کنندگان ورزش نکردند (گروه کنترل: 8نفر)، یک گروه در ساعت 06:30 (گروه ورزش صبحگاهی: 8 نفر) و یک گروه در ساعت 18:30 (گروه ورزش عصرگاهی: 8نفر)که  در روزهای 6 تا 10 تمرین کردند. پیروی پنج روزه از رژیم غذایی پرچرب باعث اختلالات قابل توجهی در پروفایل‌های زیرگروه لیپیدی ناشتا شد. ورزش سیستماتیک تغییرات معنی‌داری در پروفایل زیرگروه‌های لیپیدی ایجاد کرد. در مقایسه با گروه کنترل، ورزش باعث کاهش بیش از 20٪ در غلظت سرمی زیرگروه‌های لیپیدی ناشتا شد. در گروهی که در عصر ورزش کردند، غلظت کلسترول ناشتا در سه زیرگروه LDL تا حدود 30٪ کاهش یافت، در حالی که در گروهی که در صبح ورزش کردند، فقط در بزرگترین ذرات LDL، کاهش  19 درصدی مشاهده شد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که ورزش در شرایط HFD می‌تواند به بهبود پروفایل زیرگروه لیپیدی کمک کند و این درحالی است که ورزش عصرگاهی نسبت به ورزش صبحگاهی تاثیر معنی دارتری در  بهبود پروفایل لیپیدی در مردان چاق/اضافه وزن داشت. 

  • گروه خبری : ژورنال کلاب,ویژه دانشگاه,معاونت آموزشی
  • کد خبر : 250664
زهرا عبدالهی
تهیه کننده:

زهرا عبدالهی