• تاریخ انتشار : 1402/12/02 - 07:22
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 135
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

ژورنال کلاب اول اسفندماه 1402

جلسه ژورنال کلاب کیهان لطفی روز سه شنبه اول اسفند ماه 1402 برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، جلسه ژورنال کلاب کیهان لطفی دانشجوی دکتری تخصصی تغذیه با موضوع " Partial substitution of red meat or processed meat with plant-based foods and the risk of colorectal cancer " سه شنبه 1 اسفند 1402 با حضور اساتید و دانشجویان به صورت حضوری در سالن شورا برگزار شد. 

بر اساس مطالعات اخیر، علاوه بر توجه به جنبه های مرتبط به سلامت دریافت های غذایی، با توجه به افزایش جمعیت جهان و کاهش دسترسی به مواد غذایی، پایدار بودن رژیم های غذایی نیز امری مهم و حائز اهمیت می باشد. لذا تغییر دریافت های غذایی از منابع حیوانی به منابع گیاهی می تواند راهکاری موثر در این زمینه باشد. مطالعه ارائه شده به بررسی ارتباط بین جایگزینی گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده با منابع غذایی گیاهی و خطر سرطان کولورکتال در بین بزرگسالان فنلاندی در قالب یک مطالعه کوهورت آینده نگر پرداخته است.

این مطالعه نشان داد جایگزینی گوشت قرمز با میوه، سبزی و همچنین مجموعه ای منابع غذایی گیاهی می تواند با کاهش 3 درصدی خطر سرطان کولورکتال مرتبط باشد. همچنین جایگزینی گوشت فرآوری شده با منابع گیاهی ذکر شده با کاهش 1 درصدی در خطر سرطان کولورکتال ارتباط دارد. اگرچه ارتباطات دیده شده نسبتا ضعیف می باشد، اما با توجه به شیوع فزاینده سرطان کولورکتال در دنیا، پیشگیری اولیه از این بیماری بسیار حائز اهمیت می باشد. با توجه به محدود بودن مطالعات در زمینه جایگزینی مواد غذایی و خطر سرطان کولورکتال، مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز می باشد.

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 259740
کلمات کلیدی
زهرا عبدالهی
تهیه کننده:

زهرا عبدالهی