• تاریخ انتشار : 1403/04/20 - 10:41
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 178
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

ژورنال کلاب نازنین اصغری با موضوع :تاثیر دریافت نیترات از رژیم غذایی بر عملکرد ذهنی

ژورنال کلاب با سخنرانی نازنین اصغری دانشجوی دکتری تخصصی سه شنبه 19 تیر 1403 برگزار شد.

ژورنال کلاب نازنین اصغری با موضوع :تاثیر دریافت نیترات از رژیم غذایی بر عملکرد ذهنی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، ژورنال کلاب با موضوع : تاثیر نیترات از رژیم غذایی بر عملکرد ذهنی در مطالعه "تصویربرداری، سبک زندگی و بیومارکرهای سالمندی استرالیا" کوهورت آینده نگر، با سخنرانی نازنین اصغری دانشجوی دکتری تخصصی سه شنبه 19 تیر 1403 برگزار شد. 

در این مقاله تاثیر دریافت نیترات از رژیم غذایی بر عملکرد ذهنی افراد بالای ۶۰ سال بررسی شده، که سال ۲۰۲۳ در مجله clinical nutrition به صورت مطالعه آینده نگر به عنوان بخشی از مطالعه بزرگ کوهورت سالمندی استرالیا به چاپ رسیده است.

نتایج کلی این پژوهش نشان داد که سبزیجات و بعد از آن میوه ها بالاترین سهم را در تامین نیترات غذایی دارند و اگر بخواهیم به خود مواد غذایی اشاره کنیم کاهو بشترین مقدار نیترات را در کل داشته و در منابع حیوانی نیز ماست قبل از ماهی های کنسروی بالاترین مقدار نیترات را به خود اختصاص داده بود. در رابطه با تاثیر این نیترات در دریافتی بر عملکرد شناختی نتایج حاکی از آن است که با افزایش دریافت نیترات از منابع گیاهی می توان شاهد بهبود بخش هایی از عملکرد شناختی بود.

به بیان دقیق تر افزایش دریافت دریافت نیترات دردارندگان الل APOE4 (عامل ژنتیکی بروز آلزایمر) منجر به دریافت نمرات بهتری در بخش های تشخیص و یادآوری حافظه شد. همچنین با هر ۶۰ میلیگرم افزایش دریافت نیترات امتیاز بهتری در بخش زبان؛ عملکرد ذهنی در افرادی که فاقد الل APOE4 بودند، شد. نتایج این مطالعه همچنین بیان کرد که افزایش دریافت نیترات از منابع غذایی حیوانی با عملکرد بهتر اجرایی همراه بوده است. در پایان محققین انجام مطالعات بیشتر را در جهت شناخت مکانیسم های دخیل در این مشاهدات پیشنهاد کردند.

  • گروه خبری : ژورنال کلاب,ویژه دانشگاه,معاونت آموزشی
  • کد خبر : 270969
زهرا عبدالهی
تهیه کننده:

زهرا عبدالهی

ژورنال کلاب نازنین اصغری با موضوع :تاثیر دریافت نیترات از رژیم غذایی بر عملکرد ذهنی ژورنال کلاب نازنین اصغری با موضوع :تاثیر دریافت نیترات از رژیم غذایی بر عملکرد ذهنی ژورنال کلاب نازنین اصغری با موضوع :تاثیر دریافت نیترات از رژیم غذایی بر عملکرد ذهنی ژورنال کلاب نازنین اصغری با موضوع :تاثیر دریافت نیترات از رژیم غذایی بر عملکرد ذهنی ژورنال کلاب نازنین اصغری با موضوع :تاثیر دریافت نیترات از رژیم غذایی بر عملکرد ذهنی ژورنال کلاب نازنین اصغری با موضوع :تاثیر دریافت نیترات از رژیم غذایی بر عملکرد ذهنی